Weer even Nederland ervaren... en de Barossa tour! - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Sharon Kessels - WaarBenJij.nu Weer even Nederland ervaren... en de Barossa tour! - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Sharon Kessels - WaarBenJij.nu

Weer even Nederland ervaren... en de Barossa tour!

Door: sharonkessels

Blijf op de hoogte en volg Sharon

24 Mei 2011 | Australië, Adelaide

Hallo allemaal,
De afgelopen maand is weer voorbij gevlogen zonder een update! Ik heb jullie voor het laatst met Pasen een berichtje gestuurd, en sindsdien heb ik weer een paar dingetjes gedaan. Mijn stage begint eindelijk vruchten af te werpen en het begint ergens op te lijken. Dat moet denk ik ook wel, want ik heb nog maar zes weken… maar waar ik wel achter ben gekomen is dat een goed systematic review schrijven veel meer werk is dan ik in het begin verwacht had!

Op 29 april was het Koninginnenacht, en aangezien ik de vorige jaren Koninginnenacht heb kunnen vieren in o.a. Krakau en Wenen, had ik bedacht dat ik het hier ook wel ergens zou moeten kunnen vieren. Een kleine zoektocht op internet later wist ik dat er een Hollands feestje zou zijn in het ‘Belgisch Biercafe’ in het centrum van Adelaide, een kleine 10 minuten lopen vanuit m’n kamer. M’n vriendinnen hier hadden weinig zin om mee te gaan (het was examentijd!) en waren allemaal aan het studeren, dus belde ik wat collega’s of zij zin hadden om te gaan stappen. Andrew en Ben (een vriend van Andrew uit Sydney) hadden wel zin om de stad in te gaan, dus ik ontmoette ze bij het biercafé. Eenmaal binnen bleek het feestje niet heel druk te zijn, maar het was wel erg oranje, eindelijk konden we weer eens vertrouwde goede biertjes drinken (Leffe, Duvel, Hoegaarden etc) en de liedjes van Guus Meeuwis, Andre Hazes en Marco Borsato werden goed meegeblèrd. Natuurlijk moest ik uitleggen aan mijn stapgenoten wat dit feestje nou precies betekende voor de Hollanders… leg maar eens aan een Ozzie uit dat je eigenlijk de verjaardag viert van de moeder van de Koningin… maar dan de avond van tevoren… tsja. We hebben wel erg kunnen lachen om Andrew, die van een andere Nederlander het woord ‘Koninginnedag’ had geleerd en het tevergeefs probeerde uit te spreken. Al met al was het een geslaagde (toch wel Nederlandse!) avond.

De week daarna heb ik de keuken/woonkamer van ons appartement versierd, want m’n huisgenootje Alannah (Lani) was jarig. Op drie mei zijn we dus met een aantal vriendinnen gaan uit eten om haar verjaardag te vieren, wat erg geslaagd was. Later die week kwam ik erachter dat Adelaide een Aziatische tuin heeft, die ik in het weekend ben gaan bekijken… maar dat was niet heel bijzonder.

Op vrijdag 13 mei was mijn eigen verjaardag! Ik had chocoladetaart en appeltaart meegenomen naar stage en samen met wat collega’s hebben we ervan genoten tijdens een spontaan ingelast koffie-, thee- en taart uurtje. ’s Avonds had ik een aantal mensen uitgenodigd om in ons appartement een drankje te komen doen. Het plan was om later die avond te gaan stappen, maar dat is er niet meer van gekomen! Met een man of 15 was het een gezellige avond en voordat ik het doorhad was het al veeeel te laat en had het geen zin meer om nog een kroeg op te zoeken. Maar het was een erg gezellig feestje en ik kan dus met recht zeggen dat mijn verjaardag in Australië erg geslaagd was. Ook dankzij de kaartjes uit Nederland en de vele felicitaties via e-mail en facebook voelde ik me erg jarig, dankjewel allemaal!!!!

Ik ben al bijna vier maanden in Australie en ik heb dus al in geen tijden echte Nederlandse dingen meer gegeten, zoals frikadellen, hagelslag, bitterballen, drop, stroopwafels, gevulde koeken of speculaas. En ook al eet je een aantal van die dingen bijna nooit als je thuis bent, op een of andere manier mis je ze wel als je ze niet kunt kopen. Toen ik met Lani een dagje aan het shoppen was in Glenelg kwamen we een snoepwinkeltje tegen met, jawel, Hollandse drop!!! Ik natuurlijk een zak krijtdrop gekocht en de volgende dag op stage uitgedeeld… maar Ozzies schijnen niet echt fan te zijn van drop. Dus heb ik de zak maar in m’n eentje leeggesnoept.

Op 21 mei was het dan eindelijk zover, samen met Thomas ben ik op de bus gestapt naar de Barossa Valley, het bekendste wijngebied van Zuid-Australie. Ik wilde al heel lang hier een kijkje nemen en Australische wijnen proeven, dus hadden we een tour geboekt. Dit gaf ons de gelegenheid om de Barossa Valley te zien, van het uitzicht en de wijngaarden te genieten bij vier verschillende wijnboerderijen hadden we de gelegenheid om allerlei wijnen te proeven. Ook werden we meegenomen naar een mooi restaurantje waar we een drie-gangen-lunch kregen voorgeschoteld met onder andere gegrilde kangaroe als hoofdgerecht. Nou kun je natuurlijk niet zeven maanden in Australië verblijven zonder kangaroe gegeten te hebben, dus ik moest het van mezelf bestellen. En het was best lekker! Een beetje tipsy zijn we aan het einde van de dag weer in de bus gestapt naar Adelaide, maar het was geslaagd.

Mijn flatgebouw ligt tegenover het Adelaide casino, dus ’s avonds besloten we (ik en een paar vrienden uit hetzelfde gebouw) om voor de eerste keer het casino eens een bezoekje te brengen. Ik was te bang om echt iets in te zetten, aangezien het minimale bedrag $25 is, maar Michelle en Scott waren binnen vijf minuten al $50 lichter aan de roulettetafel. Daarop besloten we dat het geluk niet aan onze kant stond en zijn we maar naar de casino bar gegaan, waar we de rest van de avond mensen hebben gekeken en biertjes hebben gedronken, wat ook een leuke en waarschijnlijk betere besteding was van ons geld!

Tijdens mijn Barossa tour heb ik trouwens in een koekjes- noten- en snoepwinkeltje Nederlandse speculaas gespot.. en gekocht. Natuurlijk moest ik ook dit laten proeven aan m’n Ozzie-collega’s, en dit keer kunnen ze er geen genoeg van krijgen!

Verder merk je dat het hier winter begint te worden… het weer is niet meer zo goed en sommige bomen beginnen zelfs hun bladeren te verliezen! Gelukkig heeft mam me een pakketje gestuurd met warme kleren en laarzen, dus bedankt mam! Ook al is het overdag nog tegen de 20 graden, op een of andere manier vinden Ozzies dat hier heel koud.

Nog een kleine twee maandjes voordat mijn reis begint! Anouk en ik zijn druk aan het plannen, en als het goed is ontmoeten we elkaar op 20 juli in Sydney, om daar onze reis te beginnen. Van tevoren wil ik hier in de omgeving nog wel wat tripjes maken, dus waarschijnlijk komen er nog wel een paar updates voordat ik mijn stage hier afrond.

See ya!!

• 24 Mei 2011 - 08:10

Loes:

Wat een leuk verhaal weer! Ik was er echt binnen no-time doorheen. Fijn dat je toch een beetje Nederland hebt daar met je koninginnenacht, drop en speculaas ;-). De frikandellen lijken me het grootste gemis maar dat kan straks allemaal ingehaald worden!

Ben benieuwd wat je de komende tijd nog allemaal gaat doen. Dit klinkt in ieder geval al fantastisch! Je moeder zei dat je begin september terug komt. Dan heb ik nog net een paar dagen om een keer langs te komen voor wij een paar weekjes weg gaan. Seh schön!

Geniet er nog van! xx Loes en de groetjes van Martijn

• 24 Mei 2011 - 10:19

Toine Lamers:

Allerbeste Sharon,

Langzaamaan een beetje heimwee naar Nederland te krijgen? Koninginnenacht (doet me weer denken, waar jij ook naar refereer, die waanzinnige nacht in Krakau met het 'Wilhelmus' om 24.00 uur), drop, speculaas, frikandellen etc. En als je dat niet zou hebben is het ook niet helemaal goed. Je roots liggen hier dus dit is jouw vaderland.
    Ik wist niet dat je 13 mei jarig was anders was ik je wel persoonlijk komen feliciteren(!) maar nu dus per mail.
    Ik sprak afgelopen week (bij een lezing over Slaapproblemen) nog met Duby Ballak over jou en we zaten beiden te wachten op jouw volgende verslag. Onze wens is dus vandaag uitgekomen.
    Morgen gaat Roosmarie de Bie (geliefde van Marijn Rutten) promoveren over Baarmoederhalskanker en het HPV virus. In de ochtend voor de promotie is er een symposium over het 'Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker nieuwe stijl' en hierover stond ook een stukje op de voorpagina van de Volkskrant van maandag 23 mei. Hierover wordt dus wel aan de weg getimmerd in ons Nijmegen.
    Fijn dat je onderzoek resultaten gaat geven en zit er nog een publicatie in?
    En nu moet ik weer met Duby wachten op jouw volgende reisverhaal.

Groet van Toine

• 24 Mei 2011 - 10:56

Duby:

He Sharon,
    Goed verhaal! Heb je nog wat aanbevelingen wat betreft Australische wijnen? :P

Kangaroo smaakt best primae, goed dat je het gegeten hebt hoor.
    Succes met het gaan afronden van je stage, en zorg inderdaad dat je er een leuke publicatie van kunt maken.

Nou ga ik samen met Toine weer wachten op je volgende bericht. :)

• 24 Mei 2011 - 11:14

Sharon Kessels:

Ik heb inderdaad gelezen over een nieuw bevolkingsonderzoek.. dat ze waarschijnlijk eerst op HPV testen. Ik zou inderdaad nu wel een frikadel lusten!!! Dat is waarschijnlijk een van de eerste dingen die ik ga doen als ik weer in NL ben hahaha.
    En het is wel de bedoeling om te publiceren, mits ik alles op tijd af krijg natuurlijk... we zullen zien!

• 24 Mei 2011 - 11:50

Kim:

Wat leuk om weer iets van je te horen! Grappig dat je nederlandse dingen hebt gevonden zoals speculaas en drop haha!
    Jammer dat het weer minder aan het worden is!
    Lieve groetjes

Kim

• 24 Mei 2011 - 20:30

Tante Tooske:

HaaaaiiiiiiiSharon fijn weer eens wat van je te vernemen daar aan de andere kant van de wereld jij komt vast met een koffer dat veeeeel te vol is met verhalen straks weer aan op schiphol en geloof maar dat we aan je lippen zullen hangen om van deze verhalen nix te hoeven missen. Ja voor jouw zal de tijd wel Omvliegen !! Wij hopen dat je nog een Dolfijne tijd zal hebben en tot snel weer XX veel liefs ome wiek & tante tooske

• 24 Mei 2011 - 23:43

Lydia:

whow, een verhaal mét foto´s! Super leuk :) Fijn dat je Nederlandse producten hebt gevonden. Je weet pas dat je iets mist als je het niet meer hebt :p En 20 graden is echt nog prima, moeten ze maar eens naar Nederland komen :p -x-