Life in Adelaide continues... - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Sharon Kessels - WaarBenJij.nu Life in Adelaide continues... - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Sharon Kessels - WaarBenJij.nu

Life in Adelaide continues...

Door: sharonkessels

Blijf op de hoogte en volg Sharon

07 April 2011 | Australië, Adelaide

Hi mates!

Aangezien een aantal mensen heeft aangegeven toch wel geïnteresseerd te zijn in de stagewerkzaamheden die ik in het dagelijks leven doe, zal ik eerst iets over mijn stage vertellen. Ik loop stage bij de University of Adelaide, bij het ‘department of public health’. Hier werk ik mee aan het ‘Health Bridges’ project, wat heel breed inhoudt dat ze aan het kijken zijn naar de communicatie tussen gezondheidszorg en onderwijs, en hoe ze dit kunnen verbeteren. Specifiek: ze kijken naar de vaccinaties die op school plaatsvinden, en wat er allemaal fout kan gaan in communicatie/informatievoorziening etc etc. Wat houdt dit nu voor mij in? Mijn onderwerp is HPV. HPV is het humaan papillomavirus, en dat is het virus dat baarmoederhalskanker kan veroorzaken. Ik kijk naar factoren die invloed hebben op de mate van effectiviteit van HPV vaccinatie. Dus: waarom krijgt Australie het voor mekaar om 80% van de kinderen te vaccineren tegen HPV, terwijl ons eigen landje maar tot 45% komt? Daarom onderzoek ik welke factoren hierin allemaal meespelen. Zijn de meningen van de ouders doorslaggevend? Hoe zit het met screening op baarmoederhalskanker? Denken ze in Nederland dat ze niet genoeg risico lopen? Is het de informatie of de infrastructuur die aangepakt moet worden? Of moeten we gewoon het hele systeem omgooien? Anyway, daar hou ik me dus mee bezig doordeweeks. Dit doe ik door alle literatuur door te ploegen (systematic review) en te kijken wat er over het onderwerp bekend is (niet erg veel, omdat er pas sinds 2006 gevaccineerd wordt), en ik wil hierna gaan observeren op scholen en gaan praten met groepen om te kijken hoe hier de visies zijn over dit onderwerp.

Op mijn stage heb ik nu een mooi plekje op de zevende verdieping, op een gebouw van de uni boven het winkelcentrum. Ja, universiteitsgebouwen liggen hier ook gewoon midden in de stad. Het voordeel is dat je ongeveer midden in het winkelcentrum (boven de ‘foodcourt’) stageloopt, waardoor je snel iets lekkers kunt halen. Dat is dan ook weer meteen het nadeel. Ik heb inmiddels een leuk koffietentje gevonden waar ze lekkere koffie hebben, en omdat ik daar regelmatig kom binnengewandeld en altijd hetzelfde bestel, concludeerden ze dat ik ergens in het gebouw werk en krijg ik een fikse korting. Joepie! Of ze vinden me gewoon aardig, want Thomas (collega) gaat er nu ook vaak zijn koffie halen, maar hij heeft het nog niet voor mekaar gekregen om een korting te krijgen ;).

In het gebouw lopen een paar mensen van mijn leeftijd rond, die hun ‘honours’ of PhD daar doen. Honours is in Adelaide een fulltime jaar hun eigen onderzoek doen, en als ze dat goed gedaan hebben kunnen ze in aanmerking komen voor een PhD. Dus sommigen doen dat in plaats van een master. In elk geval, zo heb ik het begrepen. In elk geval, het maakt het wel wat leuker dat er mensen van m’n eigen leeftijd zitten, en ik heb dus behalve de Urbanest mensen ook contact met Thomas, Andrew en Sophie, die bij me werken.

Met Thomas ben ik afgelopen zaterdag naar een AFL-game geweest (Port Adelaide tegen Westcoast). AFL is Australian Football League, oftewel ‘Footy’ zoals de Ozzies het noemen, en het is geweldig om te zien. Stel je voor: gespierde mannen die in een kort broekje drie uur lang over het veld rennen! Het is een soort rugby, maar dan zonder beschermende pakken, en het doel is om de bal tussen de doelpalen van de tegenstander te schoppen. En volgens mij is ongeveer alles geoorloofd, ik heb in elk geval genoeg geduw, getackle en elleboogstoten gezien. Het verbaasde me dan ook niets dat niet iedereen het blessureloos tot het einde van de wedstrijd heeft gered. Maar goed, het was erg spannend, en toen Westcoast op het einde de beslissende goal maakte waren we toch een beetje teleurgesteld. Maar we werden al snel afgeleid door een jongetje met z’n vader, die samen naar de wedstrijd waren gegaan. De vader was Westcoast supporter en het jongetje droeg een Port Adelaide petje. We hoorden de vader nog net zeggen ‘It’s just a footy game son, It’s just a footy game!’. Geweldig :).

Komend weekend zou ik naar Kangaroo Island gaan.. maar ik ben een paar dagen geleden ziek geworden en de dokter zegt dat het een virusje is. Het kan nog wel een paar dagen duren, dus ik heb Kangaroo Island met Michelle en Genevieve afgezegd :(. Helaas, maar ik hoop dat ik binnenkort iets anders leuks kan doen of een andere keer van Kangaroo Island kan genieten. Niet alles kan meezitten, toch? Ik hoop in elk geval dat het niet te lang duurt, want ik wil snel weer vol aan het werk gaan. Ik doe af en toe thuis iets aan stage, maar ik voel me best wel beroerd en slaap daarom ook veel. En een verhaaltje typen zoals dit is even een welkome afleiding.

Oh, en ik heb hardloopschoenen gekocht. Ik kwam erachter dat, wat voor sport ik ook wil doen, het allemaal erg duur is, dus hardloopschoenen waren de goedkoopste optie. En de omgeving is hier prachtig en overal zijn parken, dus het is mijn nieuwe manier om elke keer iets nieuws van de stad te zien. En ik sport tegelijkertijd.. ideaal toch? Ik heb het pad langs de rivier al een keertje uitgeprobeerd.

Berichtjes zijn meer dan welkom nu :). Spreek jullie snel weer!

  • 07 April 2011 - 06:03

    Kim:

    Hee Sharon!

    Wat leuk om weer iets van je te horen!
    Balen dat je een virus hebt! Hopelijk ben je er snel van af!
    Wat slim om hardloopschoenen te kopen! Lijkt me heerlijk om in zo een mooie omgeving te rennen!
    Geniet er van!
    Beterschap en succes met je studie..en GENIET ze daar!

    Liefs xx Kim

  • 07 April 2011 - 07:12

    Esther:

    Hee Sharon!

    Superleuk al je verhalen :) Doe maar snel weer beter worden zodat je weer flink kunt genieten!

    Liefs,
    Es

  • 07 April 2011 - 08:25

    Marja:

    Hee Sharon,

    Het is zeker leuk om vanuit een ander land je verhaaltjes te kunnen lezen! Wel balen dat je een virusje te pakken hebt en niet naar Kangaroo Island kunt, heel veel beterschap!
    Klinkt alsof je wel vaker naar die gespierde mannen in korte broekjes wil gaan kijken, haha.. Misschien kom je er met hardlopen ook wel tegen :p . Veel plezier en succes!

    Xxx
    Marja

  • 07 April 2011 - 15:10

    Duby:

    Mooi, klinky interessant!

    Kom maar met een goed plan, zodat er ook wat meer in Nederland dat vaccin gaan gebruiken.

    Misschien ligt het lage aantal in NL ook aan het feit dat er van die groepen vrouwen dingen roepen die helemaal niet kloppen?

    veel vitamientjes eten en dan komt het goed ;-)

  • 07 April 2011 - 16:18

    Jorien:

    Hey Sharon,

    Wat een leuk verhaaltje weer:) Stage klinkt ook erg interessant. Wel balen dat je nu ziek bent! Heel veel beterschap!!

    xxx

  • 07 April 2011 - 16:57

    Mariska:

    Heej Sharon!

    Wederom goed verhaal! Ook leuk om te horen hoe je stage nou precies gaat. Jammer dat je Kangaroo Island moet laten schieten! Hopelijk ben je snel weer beter!

    Kuskuskus

  • 07 April 2011 - 19:32

    Toos Kessels:

    Jaja,

    Ziek worden kun je overal ja.
    Genezen gelukkig ook.

    ===BETERSCHAP SHARON.===

  • 08 April 2011 - 12:24

    Joris B:

    hèhè..
    als we hier 45% van de kinderen vaccineren betekend dat dat 90% van de meisjes beschermd is. das toch meer dan de 80% daar hoor! ;)

    beterschap!

  • 08 April 2011 - 15:14

    Toine Lamers:

    Mijn allerbeste Sharon,

    Je dacht natuurlijk al waar blijft de reactie van Toine maar die was enkele dagen naar Parijs om onderzoek te doen. Ik ben enkele dagen naar het Châteaux de Vincennes geweest om de documenten te bestuderen van een regimentsarts uit de Eerste Wereldoorlog. Alle verslagen van alle regimenten, divisies, officieren etc zijn hier te vinden. Ik heb ooit een dagboek en brieven van deze Franse arts gekregen en ben mij bijzonder in hem gaan interesseren. Ik heb erg veel nieuwe zaken over hem gevonden. Het was zeer de moeite waard.
    Eindelijk schrijft Sharon over haar onderzoek en ik maar denken dat het alleen maar vertier is in Adelaide! Ik ben erg benieuwd of er een goed resultaat uit komt en of het gepubliceerd gaat worden. Dat geeft altijd een geweldige voldoening.
    Dat jij die koffie etc. voor een lagere prijs krijgt komt natuurlijk doordat er een jongen achter de bar staat die jou wel erg aardig vindt!?
    Verder lekker lopen en zorg dat het virus snel onder controle te krijgen is want er staan natuurlijk ook nog, naast jouw onderzoek een aantal feestactiviteiten op het programma.

    Groet van Toine

  • 10 April 2011 - 16:48

    Lydia:

    Hihi, ik dacht dat jij hardlopen helemaal niet leuk vond! Ik hoop dat je snel beter wordt xx

  • 11 April 2011 - 11:53

    Loes:

    Hey Sharon!

    Klinkt ontzettend interessant, je afstudeeronderzoek! En de rest natuurlijk ook. Zo te zien heb je het ontzettend naar je zin! Je schrijft erg plastisch dus ik heb er heel veel beeld bij, erg leuk om te lezen allemaal!

    Wel ontzettend balen dat je nu ziek bent en kangaroo island hebt moeten missen! Heel veel beterschap!

    In Nederland is het nu ook heel lekker weer! Dus ik heb de eerste BBQ hier al gehad (en vanavond de 2e haha).

    Beterschap en geniet er van zodra je weer beter bent! xx

  • 15 Mei 2011 - 09:38

    Tante Tooske:

    HAaiiiiii Sharon hoe gaat het nu met je hebben die 4russen je lichaam inmiddels verlaten? wat jij al allemaal hebt beleeft zeg geniet er nog lekker van en veel suc 6 verder nog met je stage!!!! veel liefs van ons allemaal en tot de volgende keer XXXXXX
    tante tooske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Adelaide

Stagelopen in Adelaide

Recente Reisverslagen:

28 Augustus 2011

Outback

17 Augustus 2011

Krokodillen!

07 Augustus 2011

Living in paradise

30 Juli 2011

Grote hoogtes en mooie stranden...

22 Juli 2011

Sydney!
Sharon

Actief sinds 24 Jan. 2011
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 45087

Voorgaande reizen:

08 Februari 2011 - 01 September 2011

Stagelopen in Adelaide

04 Januari 2013 - 30 November -0001

Wonen in Adelaide!

Landen bezocht: