Na zonneschijn komt regen... - Reisverslag uit Vale Park, Australië van Sharon Kessels - WaarBenJij.nu Na zonneschijn komt regen... - Reisverslag uit Vale Park, Australië van Sharon Kessels - WaarBenJij.nu

Na zonneschijn komt regen...

Door: Sharon Kessels

Blijf op de hoogte en volg Sharon

02 Maart 2014 | Australië, Vale Park

In Nederland mag je het spreekwoord ‘na regen komt zonneschijn’ in de letterlijke zin vaak ook gebruiken, maar in Australie is dat andersom. Na een periode van een paar maanden waar het super heet was, zonder ook maar een drupje regen te hebben ervaren, zag alles er geel en dor uit. Mijn groentetuintje heeft de hitte ook niet overleefd, alles is verbrand! We hadden een nieuw hitterecord: afgelopen zomer hadden we 11 dagen over de 42 graden, waarvan 5 op een rij in januari. Dit vonden we eigenlijk wel een beetje te veel van het goede. Er waren een aantal bushfires (vooral in Victoria), waarvan we er eentje van dichtbij hebben gezien in de Adelaide Hills, toen we erdoorheen reden om te gaan wakeboarden ten oosten van Adelaide. Daarbij kwam nog dat de airconditioning op het werk het allemaal niet meer aankon en ermee ophield, dus dat was ook erg fijn!

Maar aan die hitte kwam abrupt een einde op 13 Februari. Ik was zo stom om met de fiets naar het werk te gaan (’s ochtends vroeg zag het er niet zo erg uit, en ik kijk hier niet echt naar het weer omdat het toch vaak hetzelfde is)... Terwijl ik naar het werk fietste begon het te stortregenen, en dat heeft een paar dagen geduurd. Ik besloot die dag toch met de fiets naar huis te gaan, want ik had sportkleren bij me en het was niet koud. Dus ik sportkleren aan en fietsen, met het plan om het verkeer te omzeilen en door het park naar huis te gaan, om daarna een warme douche te nemen. Maar wat ik niet wist is dat dit de ergste regenval zou zijn in 45 jaar, na maanden van droogte…. Dus toen ik naar huis fietste langs de normale route bleek de brug waar ik normaliter overheen ga al overstroomd te zijn. Het ‘beekje’ was veranderd in een stromende rivier en het water stond al zo hoog dat je niet eens meer kon zien waar de brug hoorde te zijn. Alles stond compleet onder water. Ik moest dus het park uit, de woonwijk in. Nu weet ik niet precies de weg in al die wijkjes, dus het was nog een heel avontuur om thuis te komen. Google maps kon ik niet gebruiken omdat ik te bang was dat mijn telefoon te nat zou worden, maar gelukkig was er een aardige mevrouw (ook op de fiets!) die wel wist hoe ik thuis kon komen ☺. Dus eind goed al goed! De ochtend daarna stond het water zelfs zo hoog dat het hele park overstroomd was, zodat we vanuit ons huis het water omhoog konden zien gaan…

Nou kwam de regen voor sommigen wel gelegen (bijvoorbeeld voor de koalas die moeite hadden met de droogte), maar voor sommigen kwam het net op het verkeerde moment. 14 februari was namelijk de start van het Fringe festival, en een deel van het festivalterrein stond die dag onder water. Gelukkig is de openingsoptocht wel doorgegaan (het was op dat moment net even droog!), en het festival duurt een maand, dus het was niet het einde van de wereld gelukkig ☺. We hebben inmiddels al twee Fringe shows gezien en hebben er nog vijf in de planning staan!

Op 21-22 februari zijn we ook nog even in Melbourne geweest. We hadden nog een vlucht die we konden gebruiken en een hotelvoucher waar we gebruik van moesten maken (omdat Tom in december niet mee kon naar Melbourne). We vlogen op vrijdagmiddag erheen en vlogen over het zwartgeblakerde gebied buiten Melbourne waar flinke bushfires hadden gewoed. Het was bizar om te zien, vooral omdat het vaak echt een scherpe grens was… van alles zwart naar gele grond, waar ze het vuur hadden weten tegen te houden of simpelweg hoe de wind het vuur geleid had. Als je over het gebied vliegt besef je pas echt hoe groot het vuur geweest moest zijn… kilometers en kilometers verbrande grond.

Eenmaal in Melbourne aangekomen hebben we lekker genoten van de sfeer door wat drankjes te drinken in Hardware Lane, gevolgd door een diner in een lekker restaurant. Op zaterdag hebben we lekker gebruncht en geshopt en ’s avonds was het alweer tijd om terug te vliegen.. toen zat ons bliksembezoekje er alweer op.

Anyway, verder is er niet zo heel veel te melden… behalve dat we nog twee keer een bezoekje hebben gehad van een koala die ons ’s nachts wakker hield met zijn geschreeuw. Ook ben ik dit jaar naar het Cellar Door wijnfestival geweest met een ander Nederlands meisje… lekker dagje wijnproeven in het Adelaide Convention Center! Oh ja, en vandaag is Gracies verjaardag! Ze is al 1 jaar oud, wat gaat dat snel! Fijne vasteloavendj/carnaval iedereen, en tot snel ☺

Groetjes,
Sharon

  • 02 Maart 2014 - 11:28

    Anouk:

    Hee! Je hebt wel ervaring toch met de ergste regen;-) denkend aan Sydney! Veel plezier en tot snel! Nog maar 2 maandjes! X

  • 03 Maart 2014 - 10:18

    Toos Verheijen:

    Hoi Sharon Proficiat met de verjaardag van Gracie, heel veel groetjes ook aan Tom en een dikke knuffel voor de jarige Gracie Wiek en Toos



  • 05 Maart 2014 - 19:30

    Toine Lamers:

    Lieve Sharon, beste Tom,

    Wij hebben regelmatig met het journaal beelden gezien van een brandend Australië en dat zien wij jaar op jaar. Australië is natuurlijk zeer groot maar als ze melden wat voor oppervlakte er dan weer afgebrand is geeft het toch te denken.
    Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die met opzet in de regen zijn gaan lopen om eens een keer goed af te koelen van die 42 graden waar je over sprak.
    Verder lees ik dat jullie je nog goed vermaken en dat dit zo langzamerhand jouw vaderland aan het worden is. Hoe lang is jouw verblijfsvergunning geldig?
    Wij, mijn geliefde en ik zijn natuurlijk weer een paar dagen in Oeteldonk geweest en hebben on daar weer zeer goed vermaakt. Fantastisch gevoel dat gezamelijk zingen van al die Oeteldonkse liedjes. En dan niet met z'n tweeën maar met honderden tegelijk. Echte vrede op aarde!

    Groet van Toine

  • 13 Mei 2014 - 14:08

    Henk En Els Kessels:

    Hoi Sharon

    Vandaag 13 mei willen we je allereerst feliciteren met je verjaardag en je samen met Tom een hele mooie dag toe wensen.
    hopelijk gaat bij jullie nog alles goed , maar van wat we van jullie horen zit het wel snor .

    Heel veel groetjes van ons ook aan Tom en de fam. en wellicht zien we ons nog eens

    Henk en Els.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Actief sinds 24 Jan. 2011
Verslag gelezen: 588
Totaal aantal bezoekers 45046

Voorgaande reizen:

08 Februari 2011 - 01 September 2011

Stagelopen in Adelaide

04 Januari 2013 - 30 November -0001

Wonen in Adelaide!

Landen bezocht: